De directeur werd erbij gehaald.

24 maart 2025

Een van de mooiste kanten van mijn werk als De Afvaljuf is dat ik op zoveel verschillende scholen mag komen. Afgelopen week was ik te gast op de Willemsparkschool in Amsterdam, een prachtig gebouw ontworpen door architect Herman Hertzberger. Daar gaf ik een reeks duurzame workshops op school, waarin kinderen spelenderwijs leren hoe je creatief met afval aan de slag kunt.

 

Vier workshops, vier groepen

Voor deze dag had ik mezelf een flinke uitdaging gegeven:
in verschillende groepen gaf ik verschillende creatieve lesprogramma’s.
• Groep 1-3: het maken van een vrolijk Afvalbeest van plastic restmateriaal.
• Groep 4-5: het bouwen van vliegtuigen van afvalmateriaal.
• Groep 6-7: samen een maquette ontwerpen van een (pret)park of speeltuin.
• Groep 8: verdiepen in De Plastic Soep en het probleem van plastic afval in de oceaan.

Zo ontdekken kinderen dat afval niet alleen iets is om weg te gooien, maar ook een bron van creativiteit en een aanleiding voor gesprekken over duurzaamheid in het onderwijs.

 

Voorbereiding en flexibiliteit

Voor de workshops neem ik altijd veel materiaal mee, zodat ik flexibel kan inspelen op de wensen van de leerkrachten en de leerlingen. Daarnaast verzamelen de kinderen een deel van het plastic afval zelf thuis, met behulp van een verzamellijst die ze vooraf ontvangen. Zo heeft iedereen een bijdrage en ontstaat er een mooi overzicht van materialen. Op de dag zelf betekent dit: vroeg aanwezig zijn op school om alles klaar te zetten in de lokalen en te verdelen per groep, zodat de workshops soepel kunnen verlopen.

Tussen de workshops door is er tijd voor een kort gesprek met de leerkrachten. Vaak gaat het over vragen als: “Is dit wel geschikt voor kleuters?” of “Kunnen de kinderen dit zelfstandig?”. Mijn ervaring is dat dit altijd goedkomt – ook omdat ik flexibel inspeel op de situatie. Zo wilde de leerkracht van groep 6 een andere workshop dan afgesproken. Dankzij mijn ruime voorraad kon dat zonder problemen.

Succes in de klas

Een mooi voordeel van extra materiaal meenemen: groep 7 kon individueel werken in plaats van in tweetallen. Dat bleek dé oplossing voor deze zogenoemde “moeilijke” klas. Binnen korte tijd waren de leerlingen geconcentreerd bezig met hun maquette. De klas werd muisstil – en dat door een afvalproject voor kinderen!

Een onverwacht compliment

Het succes bleef niet onopgemerkt. De leerkracht haalde zelfs de directeur erbij om met eigen ogen te zien hoe gefocust de kinderen werkten.

Een mooier compliment kon ik die dag niet krijgen. Het laat zien dat creatieve workshops met afval niet alleen leuk zijn, maar ook rust, concentratie en enthousiasme brengen in de klas.

Home Blog De directeur werd erbij gehaald.